Intervju med Ulrik på Växjönytt.se

Foto: Benny Carlsson
Foto: Benny Carlsson
Foto: Benny Carlsson

Ulrik var 15 år när han vann han Lilla Melodifestivalen 2009 med egna låten ”En vanlig dag”, och uppmärksammades stort förra året då han lade upp sin version av Lady Gagas ”Born this way” på YouTube och fick över en miljon visningar. En av de som såg videon var Perez Hilton som är en amerikansk känd bloggare och länkade låten på sin hemsida och då började skivbolagen höra av sig. Under våren fick Ulrik sin första singelhit med egna låten ”Boys don’t cry” och den 24 augusti släpper han sitt debutalbum. Under Karl-Oskardagarna uppträdde Ulrik Munther med Rix FM festival och jublet från ett fullsatt torg, var detsamma som när han gjorde succé inför skrikande tonåringar i hans egen ålder under Allsång på Skansen.

- Det är helt otroligt och något man bara kan drömma om och nu får jag vara med om allt detta. Publiken i Växjö är fantastisk, hälsa de det!

Du är ung och jag undrar hur har du tagit all uppmärksamhet?

- Jag försöker vara den jag är hela tiden men det som är ovant är att folk jag inte känner helt plötsligt vet allt om mig och jag ingenting om dem, det känns märkligt.

Kan du se någon fara med att slå igenom så ung?

- Ja det kan jag. Det finns många unga artister som förvunnit för att publiciteten varit för stor och att man uppmärksammas för att man är ung mer än att man är duktig. Det är bara att hoppas att folk ska tycka jag är bra även när jag inte är liten och gullig (skratt).

Märkt av några fördelar för du blivit känd?

- Ja fördelen är att jag får göra fler spelningar och uppträdande för att nå ut till ännu fler och utvecklas med det jag älskar att göra musik och att göra människor glada. Däremot hinner jag inte riktigt med skolan och jag kanske tar ett uppehåll. Jag pendlar mellan Kungsbacka och studion i Stockholm så det har varit mycket i våras med plugga, skriva låtar och pendla.

Hur glad blev du när Perez Hilton länkade din cover på ”Born this way” på sin hemsida?

- (Skratt) Ja han har hjälpt mig på vägen, däremot visste jag inte vem han var utan trodde det var Paris Hilton (skratt). Vad vill hon mig tänkte jag? Nu var det ju en av världens mest kända bloggare som kallar sig Perez Hilton och det är bara att tacka och buga att han tyckte min akustiska cover av Lady Gagas låt var så bra.

Vilken är din idol?

-Jag har aldrig haft någon idol, men visst en sångare jag beundrar för sina låtar mer än att han är min idol är Bono i U2 för han gör bra låtar. Jag mer intresserad av bra låtar mer än vilken artist det är och lyssnar mycket på grupper som Coldplay, David DeGraw och Cardigans och väldigt lite på radio.

Har du fått bra kontakt med någon artistkollega?

- Jag har inte lärt känna så många ännu mer än att jag har pratat med en del och tycker de är trevliga, så jag har inte några kändisar som vänner ännu men fått bra tips från Christian Walz som jag tycker är en ödmjuk person.

Vad inspirerar dig till vad låtarna ska handla om?

- Jag är ju rätt ung och har inte någon direkt livshistoria att berätta ännu (skratt) så jag utgår från en känsla jag har och börjar alltid med att göra musiken, sedan sjunger jag lite osammanhängande meningar och sen upptäcker jag att något i någon mening är bra och behåller det.

Passar du på att ge igen för gammal ost mot någon som varit dum mot dig?

- Ja visst händer det (skratt) men jag blandar in det med lite fantasier så det blir inget direkt påhopp men känslan som kanske många känner igen uppstår.

Debutalbumet kommer i augusti, hur känns det?

- Det ska bli riktigt riktigt spännande hur det tas emot om folk tycker om min stil eller man blir totalt sågad (skratt). Jag är nöjd med innehållet men visst ”shit” varför fixade vi inte till den lilla detaljen på den låten och i den låten, har jag tänkt men känner att jag inte kunde gjort det bättre och det har varit svårt att välja rätt låtar som visar upp vilken stil jag har, så det ska låta som Ulrik Munther låter idag och inte sticker iväg till någon helt annan typ av musik. Alla låtar är inte ballader utan det finns en del upp-tempo låtar och lite rockigare än just min första låt ”Boys don’t cry”.

Har du andra intressen än musik?

- Åkt lite skateboard men mitt intresse är att göra musik sedan jag var väldigt liten så det har inte funnits plats för något annat eller andra drömmar.

Vilken artist ser du som största konkurrenten den här sommaren?

- Jag gör lite annorlunda musik, men visst artisterna du hör på radion är ju mina konkurrenter men jag är bara glad att få vara med. Broken Door och jag gör lite snarlik musik. Sing songwriter pop är min melodi.

Håkan Hellström hyllar dig som en ny Ted Gärdestad?

- Det är roligt för han är jätte duktig men helst vill jag vara min egen och bli uppskattad för den man är och köra min stil. Det roliga är att jag fyller år samma datum som Ted Gärdestad gjorde, den 18 februari.

Bär du samma kläder privat som på scen med keps och hängslen?

- Jag tar på mig det jag känner mig bekväm i och även privat har jag samma stil, lite Anderssonskans Kalle har folk sagt (skratt).

(Anderssonskans Kalle var en kille i en tonårsfilm med samma namn på 50-talet, reds anm)

Hinner du med någon flickvän?

- Jag är singel och det är mycket att göra så det tar upp min tid just nu. Många tror att ”du har ju asmånga tjejer som hänger efter dig så du kan bara välja och vraka”, men det är mer komplicerat än så. För det första förväntas jag vara någon ”superperson” och de jag träffar har redan en uppfattning om vem jag är och det är inte så roligt och en ovan situation för mig.

 

Text: Benny Carlsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
OM BLOGGEN
Denna blogg handlar om Ulrik Munther, en 18 kille från Kullavik/kungsbacka utanför göteborg. Han blev känd från en cover han gjorde på Lady Gagas låt "Born this way" och även från lilla melodifestivlen 2009. Den 10 mars kom han även 3a i stora melodifestivalen med låten "soldiers". Vill ni veta mer om Ulrik får ni läsa bloggen. #muntherpower!
DET SENASTE
KATEGORIER
ARKIV
LÄNKAR